‘Sociale media ongeschikt voor kinderen’

Sociale media overzichtelijk bij elkaar op een smartphone

De Consumentenbond vindt dat sociale media ongeschikt zijn voor kinderen. Ze houden weinig rekening met de kwetsbaarheid van kinderen, schenden hun privacy en hebben weinig kindvriendelijke instellingen. Daarom zijn er aanvullende regels nodig om de allerjongsten online beter te beschermen.

Dat schrijft de belangenorganisatie in een persverklaring.

Over het onderzoek

De Consumentenbond keek naar acht verschillende socialemediakanalen, namelijk Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube, WhatsApp, Telegram en Signal. De laatstgenoemde app werd als referentiekader toegevoegd, omdat deze volgens de Bond ‘een privacyvriendelijke keuze’ is.

Onderzoekers van de Bond zeggen zeven ‘simpele checks’ te hebben gedaan om na te gaan of deze applicaties geschikt zijn voor kinderen. Ze keken onder meer of er ouderlijk toezicht mogelijk was, of de standaardinstellingen kindvriendelijk zijn ingesteld, of de privacyverklaring begrijpelijk is en of de app reclameprofielen maakt.

Dit zijn de resultaten van het onderzoek

Bij het onderzoek stuitte de Consumentenbond op uiteenlopende problemen en bezwaren. De meeste onderzochte apps maken profielen aan waarmee ze content en advertenties afstemmen op persoonlijke kenmerken. Snapchat en TikTok gaan daarin het verst: advertenties via deze platformen worden afgestemd op het gedrag van kinderen in de app en hun locatie. Bij TikTok krijgen gebruikers bovendien ‘verborgen’ en gesponsorde advertenties te zien. Bij verborgen advertenties moet je denken aan branded hashtag challenges en in-feed ads.

Verder blijkt het opzeggen van je account en het verwijderen van je gegevens in praktijk vaak lastig. Bij Snapchat, Instagram en Telegram kan dat enkel via de website, dus niet via de app. Bij het Chinese sociale medium TikTok is het onduidelijk of alle persoonsgegevens daadwerkelijk worden verwijderd.

De privacyverklaring is volgens de onderzoekers onbegrijpelijk voor kinderen. Na het lezen van de voorwaarden snappen ze hoogstwaarschijnlijk niet wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt. Tot slot bieden alleen TikTok en YouTube de mogelijkheid voor ouders om over de schouders van hun kroost mee te kijken, en kunnen ouders alleen bij Facebook en Instagram de schermtijd van hun kind of kinderen bijhouden.

App-ontwikkelaars moeten meer rekening houden met belangen van kinderen

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, zegt niet dat kinderen onmiddellijk van sociale media af hoeven. Wel vindt ze dat de platforms in de huidige vorm geen veilige omgeving voor kinderen bieden. “Dat moet veranderen. En dat kunnen we niet overlaten aan techbedrijven, want die laten keer op keer zien het niet te kunnen. Dus zijn er aanvullende regels nodig om kinderen beter te beschermen”, aldus Molenaar.

Zij vindt dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) tekortschiet om de belangen van kinderen te beschermen. Eerder dit jaar zei Molenaar dat ouderlijke toestemming -waar de meeste apps om vragen aan gebruikers die 13 jaar of jonger zijn- ‘kinderlijk eenvoudig’ te omzeilen is. “Bovendien kun je van kinderen niet verwachten dat ze kunnen overzien wat de gevolgen zijn van hun toestemming voor het verzamelen van hun gegevens.” Dat valt niet te rijmen met de ‘specifieke bescherming’ die in de Europese privacywetgeving wordt genoemd.

Tevens vindt de Consumentenbond dat app-ontwikkelaars meer rekening moeten houden met de belangen van kinderen. De belangenorganisatie is dan ook een groot voorstander van de Code voor Kinderrechten. Daarin staan tien beginselen hoe app-makers privacyvriendelijke applicaties voor kinderen kunnen ontwikkelen. Privacy by design is één van de uitgangspunten, net als het voorkomen van profilering van kinderen en meer transparantie.

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen