Koptelefoon op laptop

Samenwerking in optreden tegen helpdeskfraude

Laatst bijgewerkt: 8 januari 2019
Leestijd: 1 minuut, 1 seconde

De overheid wil gaan samenwerken met bedrijven om helpdeskfraude tegen te gaan. De fraudeurs bellen vaak uit landen als India en doen zich voor als medewerkers van grote bedrijven, zoals Microsoft. Met de gegevens die ze aftroggelen proberen ze toegang te krijgen tot de computer van het slachtoffer. In 2017 werd in Nederland bijna 2000 keer aangifte gedaan tegen deze vorm van fraude. De totale schade was zo’n 6 miljoen euro.

Samenwerking

Het Openbaar Ministerie maakt bekend te gaan samenwerken met de politie en bedrijven als Microsoft, KPN en ING. Door de samenwerking met bedrijven hoopt de overheid dat het lastiger wordt om de fraude uit te voeren. Woensdag werd daartoe een intentieverklaring getekend door de deelnemers. De partijen willen helpdeskfraude gaan verstoren en zoveel mogelijk voorkomen door het nemen van technische en financiële maatregelen. Specifieke afspraken hierover zijn nog niet gemaakt.

Plannen

Wel zijn er ideeën over hoe helpdeskfraude sneller aan het licht kan komen. Als de politie verdachte geldstromen ziet zouden banken bijvoorbeeld transacties kunnen herkennen naar ontvangers in landen waar de helpdeskfraude vaak plaatsvindt.

Volgens de verantwoordelijke van digitale veiligheid bij Microsoft, Martin Vliem, belt Microsoft nooit ongevraagd. Hij raadt dus aan om meteen op te hangen als iemand zegt te bellen namens Microsoft.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past