Website autoriteit persoonsgegevens

Ruim 600 klachten in één maand ingediend bij Autoriteit Persoonsgegevens

Laatst bijgewerkt: 28 januari 2019
Leestijd: 1 minuut, 2 seconden

Op 25 mei werd de Algemene verordening Gegevensbescherming ingevoerd. De wet stelt strengere eisen aan bedrijven als het gaat om gegevensverwerking. In de eerste maand na de invoering kreeg de Nederlandse privacywaakhond zo’n 600 klachten binnen. Klanten kunnen vragen om inzicht in hun gegevens en kunnen vragen om gegevens te laten verwijderen. Bijna een derde van de klachten die binnenkwamen gingen over het verwijderen van gegevens, wat niet of niet makkelijk ging. De AP neemt alle klachten in behandeling en doet twee keer per jaar verslag van hoe klachten afgehandeld worden.

Analyse van de klachten

Van de 600 klachten die binnenkwamen in de eerste maand heeft de AP er inmiddels 400 geanalyseerd. Zo ging 87% van de klachten over bedrijven en de rest over overheidsinstanties. 18% van de klachten ging over het verstrekken van klantgegevens aan derden. De eigenaar van de gegevens moet daar eerst toestemming voor geven. 5% van de klachten ging over het recht tot inzicht hebben in de gegevens die bewaard worden.

Niet alleen binnen Nederland

84 van de klachten die de AP in de eerste maand binnenkreeg gingen over incidenten in andere Europese landen. De AP kan er alleen bij Nederlandse bedrijven op toezien dat de wet nageleefd wordt. Een deel van de klachten wordt daarom doorgegeven aan buitenlandse privacywaakhonden.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past