Het aantal phishingsites dat zich voordoet als bekende Nederlandse merknamen is afgelopen jaar met 40% gestegen. Dit blijkt uit een onderzoek dat SIDN deed (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Er werd hierbij gekeken naar sites die zich voordeden als één van de populairste 50 merken van Nederland volgens Brandirectory. Geen enkele van die merknamen ontkwam aan pogingen tot phishing. Door middel van phishingdomeinen worden bezoekers vaak verleid om gegevens in te vullen, die vervolgens gebruikt worden voor criminele activiteiten.
40% toegenomen
Vorig jaar waren er 675 phishingwebsites met een .nl-domein die zich voordeden als een populair merk. Dit jaar zijn dat er 964. Vier procent van de domeinen gekoppeld aan een populaire merknaam is een phishingsite. Vorig jaar was dat nog 2,2 procent.
De sectoren die het meest getroffen worden door phishingsites zijn de luchtvaart (10,5 procent), de bouw (9 procent) en de media (7 procent). De financiële sector wordt in vergelijking met vorig jaar minder getroffen.