Nederlanders positiever over uitwisselen data, maar willen meer controle over hun gegevens

Vinger op een tablet met een hoop informatie op het scherm

Nederlanders staan positiever tegenover het uitwisselen van hun persoonsgegevens met organisaties. Wel hebben ze het idee dat ze weinig controle hebben over wat er met hun gegevens gebeurt. We willen dan ook meer grip hebben over hun eigen data.

Dat zijn de belangrijkste bevindingen van de Privacy Monitor 2021 van branchevereniging Data Driven Marketing Association (DDMA). Het onderzoek is in oktober 2020 uitgevoerd door marktonderzoeker GfK onder 1.012 Nederlanders. Op 26 januari worden de resultaten gepresenteerd tijdens een Digital Talk.

Nederlanders minder sceptisch over delen persoonsgegevens

Volgens de nieuwste editie van de Privacy Monitor zijn Nederlanders het afgelopen jaar minder sceptisch geworden over het gebruik van persoonsgegevens door organisaties. In 2019 was een kwart van de ondervraagden (25 procent) terughoudend hierover, vorig jaar was dat 20 procent. Ruim driekwart van de Nederlanders (79 procent) heeft begrip dat organisaties informatie van hen willen om hun marketing effectiever in te zetten, of toekomstige dienstverlening te verbeteren.

Zes op de tien respondenten (63 procent) is tevreden met de hoeveelheid informatie die ze aan organisaties verstrekt. Eén op de drie mensen (34 procent) meent dat de dienstverlening van de betreffende instantie beter wordt als zij hun persoonlijke gegevens met deze organisatie delen.

AVG geniet weinig bekendheid in Nederland

Nederlanders zijn over het algemeen positiever over het gebruik van hun gegevens door organisaties, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Door de coronacrisis zijn meer mensen gaan nadenken over het delen van hun gegevens. Meer dan de helft (57 procent) zegt zich zorgen te maken over hun privacy. Het leeuwendeel van de Nederlanders (58 procent) denkt niet dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ervoor zorgt dat hun gegevens beter worden beschermd.

De AVG trad in mei 2018 in werking. Het doel van de Europese privacywet is om de privacy van Europese burgers te beschermen. De wet beschrijft wat persoonsgegevens zijn en op welke grondslag bedrijven deze data mogen verzamelen. De AVG stelt nadrukkelijk dat gebruikers toestemming moeten geven om persoonsgegevens te verzamelen en dat ze recht hebben op inzage, wijziging of verwijdering. Verder stelt de privacywet strenge regels aan organisaties die persoonsgegevens verwerken: ze moeten organisatorische, technische en fysieke maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat hun informatiebeveiliging op orde is. Tot slot moeten ze aannemelijk maken dat deze inbreuk op onze privacy gerechtvaardigd is.

Onze kennis over de AVG is het afgelopen jaar niet toegenomen. Uit de Privacy Monitor 2021 blijkt dat niet iedereen bekend is met de rechten die de AVG aan hen ontleent. Slechts iets meer dan de helft (60 procent) weet dat zij aan instanties mogen vragen of ze hun persoonlijke gegevens mogen inzien.

Vertrouwen vergroot bereidheid om data te delen

Vertrouwen in een organisatie is de basis voor het delen van persoonlijke informatie. De onderzoekers hebben drie factoren gevonden waarmee organisaties het vertrouwen van burgers kunnen vergroten. In de eerste plaats moeten instanties duidelijk zijn over hoe zij omgaan met persoonsgegevens. Als een bedrijf een keurmerk heeft dat aantoont dat ze zorgvuldig omspringt met persoonlijke data, geniet ze meer vertrouwen. De reputatie of het imago van de organisatie is de derde en laatste factor die bepalend is voor het vertrouwen van burgers.

De bereidheid om data te delen hangt in een belangrijke mate af van de manier waarop organisaties met hun data omgaan. Veiligheid van de informatiesystemen staat daarbij bovenaan (66 procent), gevolgd door de reden waarom instanties bepaalde gegevens nodig hebben (63 procent) en het soort gegevens dat ze vragen (63 procent). Nederlanders geven artsen en ziekenhuizen het meeste vertrouwen om data uit te wisselen met andere zorginstanties (80 procent). Banken (59 procent) en overheidsinstanties (55 procent) volgen op de tweede en derde plaats.

Consumenten willen meer grip op hun gegevens

Het aantal mensen dat het idee heeft weinig grip te hebben op wat er met hun gegevens gebeurt, is weliswaar gedaald. Twee op de drie Nederlanders vindt echter nog altijd dat ze geen grip hebben op hun data. Negen van de tien respondenten (89 procent) zegt meer controle te willen over hun eigen gegevens. Vrijwel iedereen (96 procent) vindt het belangrijk om te kunnen kiezen hoeveel en welke gegevens ze willen delen.

Uit de antwoorden die de ondervraagden geven in de Privacy Monitor, blijkt dat mensen daar niet altijd naar handelen. Minder dan de helft van de respondenten (48 procent) zegt de cookies of privacyvoorwaarden te bestuderen als ze een website bezoeken. De meesten klikken blind op ‘Akkoord’ of ‘Cookies accepteren’, zonder te weten welke data deze cookies verzamelen.

Nederlanders begripvol bij datalek

Nederlanders zijn vrij tolerant als het gaat om datalekken. Uit onderzoek van Censuswide onder meer dan 4.000 Europese burgers bleek dat driekwart van de Nederlanders begrip heeft als een organisatie getroffen wordt door een lek. Ze verbinden hier echter wel een strenge voorwaarde aan: het bedrijf in kwestie moet het lek zo snel mogelijk melden aan gedupeerden.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen