vrouw op mobiel

Menstruatieapps delen gevoelige informatie met Facebook

Laatst bijgewerkt: 11 september 2019
Leestijd: 1 minuut, 42 seconden

Een aantal menstruatieapps blijkt informatie over de gebruiker door te sturen naar Facebook. Dit gaat automatisch via Facebook sdk op Android apparaten. Gek genoeg gebeurt dit zelfs wanneer de gebruiker geen Facebook-account heeft. Ook hoeft de Facebook-app niet eens geïnstalleerd te zijn op het apparaat.

Menstruatieapps

Steeds meer vrouwen gebruiken menstruatieapps om hun cyclus in de gaten te houden. Dit kan onder andere handig zijn wanneer je zwanger wilt raken. Met de apps kun je namelijk goed berekenen wanneer je meest vruchtbare periode is. Om dit te kunnen berekenen vragen de apps om vrij veel gevoelige informatie. Zo geven vrouwen in de app aan wanneer ze ongesteld zijn, hoe ze zich voelen en soms zelfs wanneer ze seks hebben gehad. Dit is informatie waarvan je niet zomaar wil dat het op straat komt te liggen. Uit onderzoek van Privacy International blijkt dat meerdere van dit soort apps deze informatie dus met Facebook delen.

Informatie delen met Facebook

In het onderzoek werd gekeken naar de volgende veelgebruikte apps: Maya, Mi Calendario, MIA, My Period Tracker van Linchpin Health, Ovulation Calculator, en Period Tracker van GP International. Van al deze apps stuurde alleen Period Tracker geen informatie door naar Facebook. De informatie die de apps doorsturen kan vervolgens worden gebruikt om gericht te adverteren. Zo kan Facebook bijvoorbeeld advertenties aanpassen op de periode van je cyclus waar je je op dat moment in bevindt.

Het delen van de informatie gaat op verschillende manieren. Bij sommige apps wordt informatie direct doorgestuurd wanneer je de app opent. De apps maken gebruik van een functie in de Facebook Software Development Kit die hier voor zorgt. De app Maya geeft zelfs door op welke manier de gebruiker seks heeft, bijvoorbeeld of dit onbeschermd gaat of dat er anticonceptie wordt gebruikt.

Inbreuk op privacy

De belangrijkste conclusie van het onderzoek was misschien wel dat het voor gebruikers van de apps erg onduidelijk is wat er allemaal gedeeld wordt. De apps zouden dit duidelijker aan moeten geven om zo hun gebruikers een weloverwogen keuze te laten maken.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen