Een 44-jarige man heeft langere tijd meerdere keren ingelogd op de systemen van zijn werkgever terwijl hij daartoe niet bevoegd was. De man zat ziek thuis en was verwikkeld in een arbeidsconflict. Hij zocht in het e-mailprogramma Outlook naar informatie die hij voor zijn rechtszaak kon gebruiken. Daarmee heeft hij zich schuldig gemaakt aan computervredebreuk en is hij veroordeeld tot een voorwaardelijke taakstraf van veertig uur.
Dat is het oordeel van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant.
Verdachte zocht naar informatie voor rechtszaak
De man werkte als juridisch en financieel adviseur bij een bedrijf en had veel verantwoordelijkheden op ICT-gebied. Volgens het vonnis kwam hij in februari 2015 ziek thuis te zitten. Via zijn vader, die voor hetzelfde bedrijf werkte, kreeg hij te horen dat zijn arbeidsovereenkomst zou worden beëindigd. In september van dat jaar leverde hij zijn werkapparatuur in bij zijn voormalige werkgever.
Het ontslag mondde uit in een arbeidsconflict. In voorbereiding op de rechtszaak ging de oud-werknemer in de bedrijfssystemen op zoek naar informatie die hij voor de rechtszaak kon gebruiken. Tussen mei 2017 en juni 2018 gebruikte hij meerdere malen een valse sleutel om de e-mailserver van zijn voormalige werkgever binnen te dringen en schermafbeeldingen van e-mails te maken.
De verdachte ging daarbij zo ver dat hij vertrouwelijke correspondentie tussen zijn oud-werkgever en diens advocaat, leveranciers en werknemers heeft ingezien. Tevens beluisterde hij en nam hij vertrouwelijke gesprekken tussen zijn opdrachtgever en werknemers op. Tot slot downloadde de man bestanden met informatie over functioneringsgesprekken van werknemers.
Verdachte maakte ernstige inbreuk op privacy en integriteit bedrijfssystemen
Volgens de rechtbank staat vast dat de verdachte verantwoordelijk was voor alle ICT-gerelateerde onderdelen binnen het bedrijf. Hiervoor was het noodzakelijk dat hij toegang had tot de bedrijfsservers, inclusief de inloggegevens met verhoogde beheerdersrechten.
Door met die gegevens in te loggen in de systemen en vertrouwelijke informatie over te nemen terwijl daar geen toestemming voor was, heeft de verdachte een ernstige inbreuk gemaakt op de privacy van zijn werkgever en integriteit van de systemen. Daarmee heeft hij volgens de rechtbank misbruik gemaakt van zijn verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid als ICT’er.
Een psychiater heeft vastgesteld dat de verdachte lijdt aan een aanpassingsstoornis met depressieve kenmerken en dwangmatige trekken in de persoonlijkheid. “Deze stoornis was tijdens het plegen van de feiten aanwezig, maar niet zodanig dat verdachte het ongeoorloofde van zijn handelen niet kon inzien en niet in staat was om zijn wil in vrijheid te bepalen. Hij heeft weloverwogen zitten dubben of hij op het account van zijn werkgever moest inloggen. Hij vond het niet chique maar ook niet strafbaar. Hij heeft dus ook niet geprobeerd om het te laten”, zo oordeelt de rechtbank.
Benadeelde partij eist tienduizenden euro’s schadevergoeding
De voormalige werkgever van de juridisch en financieel adviseur eiste een schadevergoeding van bijna 35.000 euro. Dat bedrag was opgebouwd uit advocaatkosten, forensisch onderzoek door Fox-IT, coördinatie en aansturing van het onderzoek en immateriële schade.
Volgens de rechtbank staat het als een paal boven water dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan computervredebreuk. Bij de strafbepaling hield de rechter rekening met de persoonlijke omstandigheden van de man. Door de ontslagprocedure ontstonden er grote financiële zorgen, raakte hij depressief en kreeg hij fysieke klachten. Verder was er een sterfgeval in de naaste familie en werd de zaak niet binnen een redelijke termijn afgehandeld.
Alles overwegende heeft de rechtbank bepaald dat de verdachte een voorwaardelijke taakstraf van veertig uur krijgt opgelegd. Daar is een proeftijd van één jaar aan gekoppeld. Als hij zich in deze periode schuldig maakt aan een strafbaar feit, moet hij alsnog de taakstraf uitvoeren.
