FCC hoofdkantoor

Internetproviders in Amerika willen gaan verdienen aan verkoop browsergeschiedenis

Laatst bijgewerkt: 29 januari 2019
Leestijd: 1 minuut, 31 seconden

Amerikaanse internetproviders hebben aangegeven de browsergeschiedenis van klanten te willen gaan verkopen aan geïnteresseerde partijen. De huidige privacyregels verhinderen dat, maar de internetproviders willen dat het surfgedrag van consumenten niet langer moet worden gezien als ‘gevoelige informatie’. Dan zouden de privacyregels vervallen en zou dergelijke informatie doorverkocht mogen worden.

Het verzoek om de privacyregelgeving op te schorten komt van CTIA, de belangenvereniging van Amerikaanse internetproviders. Er is een verzoek ingediend bij de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) om browsergeschiedenis niet langer aan te merken als zijnde gevoelige informatie.

De FCC heeft vorig jaar juist besloten dat de internetproviders klanten beter moeten informeren over welke informatie er wordt bijgehouden. Ook heeft de FCC toen besloten dat internetproviders niet zomaar gevoelige informatie mogen delen met andere partijen zonder expliciete toestemming van gebruikers. Onder gevoelige informatie wordt browsergeschiedenis verstaan, maar bijvoorbeeld ook financiële informatie en de inhoud van e-mails. De internetproviders willen nu dus dat browsergeschiedenis niet langer aangemerkt wordt als ‘gevoelige informatie’, zodat verkoop aan derden mogelijk wordt.

Afbraak van privacyregels gefaciliteerd door Republikeinen

Inmiddels heeft de FCC een nieuwe Republikeinse voorzitter, Ajit Pai. Toen Ajit Pai vorig jaar nog commissielid was stemde hij al tegen het opleggen van de privacyregels. Nu hij voorzitter is is hij reeds begonnen sommige van deze beschermende maatregelen terug te draaien. Volgens hem zijn de privacyregels te complex voor Amerikaanse burgers om te begrijpen.

In het Amerikaanse Congres hebben de Republikeinen inmiddels een voorstel ingediend waarmee de privacyregels verder gereduceerd worden. Tegelijkertijd wordt in het voorstel de macht van de FCC beperkt, zodat de FCC in de toekomst niet zomaar nieuwe privacyregels kan introduceren. Er lijkt een reële kans te zijn dat onder de Republikeinen de browsergeschiedenis niet meer als ‘gevoelige informatie’ zal worden aangemerkt. Dit opent de weg voor commerciële exploitatie van de internetgeschiedenis van Amerikaanse consumenten.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past