ING Bank gebouw

ING gaat persoonlijke aanbiedingen doen op basis van bankrekening

Laatst bijgewerkt: 6 juni 2019
Leestijd: 1 minuut, 15 seconden

Afgelopen maandag werkte de ING-bank hun privacystatement bij. Hierin staat nu dat de bank persoonlijke aanbiedingen aan klanten gaat doen op basis van hun bij- en afschrijvingen. De bank geeft op basis van die informatie tips of biedt ING-producten aan. Ze zullen dan bijvoorbeeld een aanbod voor een spaarrekening doen wanneer er voor de eerste keer kinderbijslag wordt overgemaakt, zo schrijft de bank in een e-mail aan klanten. Tussen 3 juni en 7 juli worden klanten op de hoogte gesteld van de aanpassingen in de privacyverklaring.

Klanten kunnen zich afmelden

Na inloggen bij de ING kunnen klanten zich afmelden voor de persoonlijke aanbiedingen. Hiervoor moet de klant dus zelf actie ondernemen. Volgens de ING is dat geen probleem. De bank zegt transparant te zijn over de aanpassingen en licht toe dat gerechtvaardigd belang ook een wettelijke grondslag is die gebruikt kan worden voor direct marketing. Martijn van der Veen, jurist bij Privacy First, plaatst hier toch wat kanttekeningen bij: “Je mag zulke voorwaarden wel eenzijdig wijzigen, maar als je klanten die zo oplegt, kun je je afvragen of je ze dan wel echt een keus biedt.”

Eerdere ophef

ING zegt dat er in dit geval absoluut geen sprake is van het verkopen van gegevens, zoals in 2014 het geval was toen de bank data van klanten wilde delen met externe adverteerders, ook om persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. Er ontstond toen zoveel ophef vanuit verschillende partijen, bijvoorbeeld het College Bescherming Persoonsgegevens (nu de Autoriteit Persoonsgegevens) dat de ING dat plan niet doorgezet heeft.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen