Inboxen stromen vol met spammails van DHL

Bestelbus van koeriersdienst DHL

De laatste dagen klagen Nederlanders dat ze tal van nepberichten van DHL hebben ontvangen. Op deze manier proberen internetcriminelen persoonlijke gegevens binnen te hengelen, of slachtoffers te overtuigen om geld over te maken. Trap er niet in en verwijder de e-mail.

Via Twitter waarschuwt DHL voor de spamcampagne die momenteel gaande is. Ook de Fraudehelpdesk wijst op haar website op de valse e-mail uit naam van DHL.

Cybercriminelen proberen via ‘DHL’ je gegevens en geld te stelen

Heb je de laatste tijd meerdere berichten ontvangen van DHL? Dan ben jij niet de enige. Verschillende leden van onze nieuwsredactie is hetzelfde overkomen. In de mails staat bijvoorbeeld dat de koerier je pakket niet heeft kunnen bezorgen en dat er een ‘adresbevestiging’ nodig is om het pakket opnieuw aan te bieden. Een ander moet zogenaamd ‘douanekosten’ betalen.

Onder aan de e-mail staat een geelgekleurde knop met de tekst ‘Hier controleren’. Wie hier op klikt wordt doorgestuurd naar een malafide pagina waar de oplichters om je persoonlijke gegevens vragen. Of je krijgt het verzoek om geld neer te leggen om je pakket nogmaals aan te bieden. In beide gevallen geldt dat het een list is om aan je privé- en bankgegevens te komen en je zuurverdiende geld te stelen.

Wat de scam tot op zekere hoogte geloofwaardig maakt, is dat de afzender in staat is om de spamfilters van e-mail clients als Gmail en Outlook te omzeilen.

DHL waarschuwt voor spamcampagne

Omdat de impact zeer groot kan zijn, waarschuwt DHL voor de spamcampagne. “Let op! Spam. Momenteel is onderstaande e-mail in omloop. Open deze niet en klik nergens op”, zegt het koeriersbedrijf op Twitter.

Uit de vele reacties onder de tweet blijkt dat veel Nederlanders het spambericht hebben ontvangen. DHL adviseert iedereen die de e-mail heeft ontvangen om melding te maken bij [email protected] en het bericht als bijlage toe te voegen. “Met de verdachte e-mail als bijlage, kunnen wij de échte afzender achterhalen en blokkeren”, belooft een medewerker van DHL.

Sommigen klagen dat hun e-mail niet aankomt bij DHL. Volgens het koeriersbedrijf komt dat omdat de inbox van het e-mailadres vol zit. Anderen zeggen dat ze het vervelend vinden dat ze de afzender niet kunnen blokkeren en voortdurend nieuwe spamberichten ontvangen.

Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt van spamberichten

Vanzelfsprekend kan een bericht van DHL ook legitiem zijn. Hoe kun je echte berichten en nepberichten van elkaar onderscheiden? In de eerste plaats moet je jezelf afvragen of je een pakketje verwacht. Heb je niets besteld? Dan ligt het niet voor de hand dat je een sms of e-mail van DHL ontvangt.

Een andere manier om nepberichten er tussenuit te vissen, is door naar het afzendadres te kijken. Berichten van DHL eindigen altijd op @dhl.com. Zie je daar een ander adres staan, dan is het bericht niet afkomstig van het koeriersbedrijf.

Tot slot schrijft DHL op haar website dat het klanten enkel een bericht stuurt om informatie te geven over de status van een verzending, of als je VTW of invoerrechten voor een pakket uit het buitenland moet betalen. Voor pakketten die vanuit Nederland zijn verzonden, hoef je dus nooit achteraf te betalen.

Merknaam DHL vaak misbruikt

Uit onderzoek van cybersecuritybedrijf Check Point bleek begin dit jaar dat DHL het vaakst misbruikt wordt door internetcriminelen. Ook Microsoft en WhatsApp worden regelmatig onrechtmatig gebruikt door oplichters. Laatstgenoemde steeg in drie maanden tijd van de zesde naar de derde plek. Eén op de negen nepberichten (11 procent) wordt uit naam van de chatapplicatie verstuurd.

Google en LinkedIn maken de top vijf compleet met een aandeel van respectievelijk 10 procent en 8 procent. Op plaats zes tot en met tien vinden we achtereenvolgens Amazon (4 procent), FedEx (3 procent), Roblox (3 procent), PayPal (2 procent) en Apple (2 procent).

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
1
Reacties
Plaats een reactie
  1. vandaag verschillende mails van ‘Paypal’ gehad. Op een mailadres dat ik niet gekoppeld heb op mijn PP-account. Duus voorzichtig en op normale manier ingelogd blijkt er dus niets aan de hand te zijn en hoef ik dus geen wachtwoord oid aan te passen. Wederom een spam actie dus !

Een reactie plaatsen