Logo van H&M in een winkel in Zuid-Korea

H&M krijgt boete van 35,3 miljoen euro voor verzamelen privé-informatie van medewerkers

Laatst bijgewerkt: 2 oktober 2020
Leestijd: 2 minuten, 36 seconden

Hennes & Mauritz (H&M) krijgt een miljoenboete van de Duitse gegevensbeschermingsautoriteit. Het bedrijf verzamelde op grote schaal privacygevoelige informatie van medewerkers. Tientallen managers hadden bovendien toegang tot deze intieme gegevens. Daarom moet de Zweedse modeketen een boete van 35,3 miljoen euro betalen.

Dat heeft de gegevensbeschermingsautoriteit uit Hamburg bepaald, zo schrijft Bloomberg. De boete is tevens opgenomen in de kwartaalcijfers, die donderdag zijn gepresenteerd.

H&M verzamelde informatie over gezondheid van medewerkers

Als je ergens in loondienst werkt, spreekt het voor zich dat je bepaalde persoonsgegevens doorgeeft aan je werkgever. Denk aan je naam, telefoonnummer, woonadres, burgerservicenummer en bankrekeningnummer. Niet alleen moet hij je identiteit kunnen vaststellen, hij moet ook met je kunnen communiceren en je salaris maandelijks overmaken.

De H&M in Neurenberg ging nog een stap verder. Naast je NAW-gegevens verzamelde het filiaal zeer intieme en persoonlijke gegevens van al zijn medewerkers over hun privéleven. Via surveys vroeg de werkgever onder meer naar gezondheidsproblemen, medicijngebruik, familieaangelegenheden (ruzies) en geloofsovertuiging. Dat deed het filiaal al sinds 2014.

Niet alleen werd gedetailleerde informatie van honderden medewerkers digitaal verwerkt en opgeslagen. Managers hadden bovendien ook vrij toegang tot deze gegevens. Volgens Johannes Caspar, de commissaris van de privacywaakhond uit Hamburg, konden tientallen managers deze gegevens inkijken.

H&M: ‘Onze richtlijnen zijn niet nageleefd’

“Deze zaak laat zien dat H&M grove minachting had voor zijn personeel”, zo vertelde Caspar donderdag tegen de pers. Vanwege de ernst legde de toezichthouder een boete op van 35,3 miljoen euro. Dit boetebedrag is volgens de commissaris gerechtvaardigd. Hij hoopt dat dit bedrijven afschrikt en ze niet langer de privacy van hun werknemers schenden.

H&M erkent dat het tekort is geschoten. Helena Helmersson, CEO van de Zweedse modeketen, vertelt aan persbureau Bloomberg dat het “overduidelijk is dat de richtlijnen niet zijn gevolgd”. Verder zegt ze dat ze ‘strenge maatregelen’ heeft genomen om herhaling te voorkomen. Welke dat zijn laat ze in het midden. Helmersson zegt dat ze in contact staat met de privacywaakhond en dat het vonnis intern wordt besproken. De kans bestaat dus dat de H&M de boete gaan aanvechten.

H&M incasseert harde klappen, 250 filialen moeten deuren sluiten

Donderdag presenteerde H&M de financiële resultaten over het derde kwartaal. En die waren niet al te best. De omzet daalde de afgelopen drie maanden met 16 procent naar omgerekend 4,8 miljard euro. De winst kelderde in dezelfde periode met bijna 53 procent van 363 miljoen euro naar 172 miljoen euro.

De coronacrisis hakt er flink in bij H&M. Vanwege de wereldwijde pandemie heeft de modeketen momenteel 166 winkels tijdelijk gesloten. Om de kosten te drukken sluit H&M volgend jaar 250 filialen, zo’n 5 procent van het totaal. Dat betekent onherroepelijk dat er gedwongen ontslagen gaan vallen. Of er ook in ons land mensen op straat komen te staan, is niet bekendgemaakt. Wereldwijd werken er ruim 125.000 mensen bij H&M.

Er is één lichtpuntje: steeds meer consumenten shoppen online. De online verkoop steeg het afgelopen kwartaal met 27 procent. Een kwart van de totale omzet wordt online verdiend. H&M gaat dan ook volop inzetten op haar webshop.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen