Google op smartphone en laptop

Google stopt met scannen van Gmail voor advertenties

Laatst bijgewerkt: 29 januari 2019
Leestijd: 0 minuut, 55 seconden

Google’s populaire e-maildienst Gmail gaat stoppen met het scannen van e-mails. De e-mailprovider scant e-mails om op basis van de inhoud persoonlijke advertenties te kunnen tonen. Voor gebruikers die nog wél graag gepersonaliseerde advertenties ontvangen, is het mogelijk dit via instellingen aan te geven.

Gepersonaliseerde reclame

Voor wie gebruikt maakt van G Suite, de zakelijke versie van Gmail, of de versie voor scholieren, verandert er niets. Hier scande Google sowieso geen e-mails om advertenties te kunnen vertonen. Google zegt dat advertenties voortaan worden getoond op basis van de instellingen. Gebruikers kunnen via de instellingen zelf aangeven of zij gepersonaliseerde reclame willen ontvangen.

Gmail grootste gratis e-maildienst

Wereldwijd maken maar liefst 1,2 miljard gebruikers gebruik van Gmail. Google heeft daarmee de grootste gratis e-maildienst ter wereld in handen. Het lijkt er dus op dat voor de meeste mensen het scannen van de e-mails geen reden was om de e-maildienst te boycotten. Toch greep Microsoft de werkwijze van Google aan om een campagne tegen Google te starten. Met die campagne, die Scroogled heette, probeerden zij internetgebruikers bewust te maken van de manier waarop Google met privacy om gaat.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past