Cambridge analytica mappen

Gelekte Facebookdata waren waardeloos voor politieke advertenties, zegt onderzoeker van Cambridge Analytica

Laatst bijgewerkt: 28 januari 2019
Leestijd: 1 minuut, 2 seconden

Aleksandr Kogan, onderzoeker van het bedrijf Cambridge Analytica, moest dinsdag verschijnen bij een hoorzitting van het Britse Parlement. Hij weerlegde het vermoeden dat de Facebookdata die het bedrijf verzamelde gebruikt zouden zijn voor politiek gerichte advertenties. Volgens hem zijn de verzamelde gegevens daar helemaal niet geschikt voor. Het Britse Parlement houdt zich bezig met de zaak om te onderzoeken of de data zijn gebruikt in het manipuleren van de stemming voor Brexit (het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie).

Ongeschikt voor politiek gerichte advertenties

Cambridge Analytica verzamelde via de app thisisyourdigitallife data voor academische doeleinden. Kogan zei tijdens de hoorzitting dat de gegevens die verzameld werden zeer ongeschikt zouden zijn als het einddoel was om relevante reclames op Facebook te plaatsen. Het Facebook-advertentieplatform zou daarvoor veel makkelijker in gebruik zijn.

Kogan schetste een scenario waarbij de data gebruikt zouden kunnen worden om psychologische profielen op te stellen en aan de hand daarvan relevantie informatie te laten zien in de tijdlijn. Maar volgens hem is deze methode omslachtig en bevat het bovendien veel ruis.

In 2014 ging Kogan in zee met SCL Elections, het moederbedrijf van Cambridge Analytica. Of dat bedrijf data wilde verzamelen voor politieke advertenties is niet duidelijk. Volgens Kogan kwam het destijds niet ter sprake.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past