Amerikaanse FCC wil telecombedrijven beboeten voor de verkoop van locatiegegevens

Vrouw gebruikt mobiele telefoon om locatie te bepalen

De Federal Communications Commission (FCC) heeft de intentie om 208 miljoen dollar aan boetes voor te stellen tegen vier grote telecombedrijven in de VS. Dit omdat zij de locatiegegevens van hun klanten niet goed beschermen. Het bedrag is niet definitief vastgesteld, en de bedrijven, AT&T, Sprint, T-Mobile en Verizon, krijgen de kans om te reageren en zichzelf te verdedigen tegen dit boetevoorstel.

Dat maakte de Amerikaanse telecomwaakhond vrijdag zelf bekend via een persbericht.

Boetes liggen te laag om effect te hebben

De reden waarom de FCC deze torenhoge boetes oplegt, komt omdat de telecomproviders zonder toestemming de locatiegegevens van hun klanten hebben doorverkocht. Ook zouden ze onvoldoende maatregelen hebben getroffen om ongeautoriseerde toegang tot deze data te voorkomen. Om die reden krijgen de vier grootste telecombedrijven miljoenenboetes opgelegd. De hoogste boete komt voor rekening van T-Mobile: zij moet een bedrag van 91 miljoen dollar overmaken naar de FCC. AT&T heeft een boete opgelegd gekregen van 57 miljoen dollar. Verizon en Sprint kregen een boete van respectievelijk 48 miljoen en 12 miljoen dollar.  De FCC beboet bedrijven op basis van het aantal dagen dat de praktijk voortduurt.

Senator Ron Wyden, die eerst zorgen over het delen van gegevens uitsprak en herhaaldelijk de bedrijven en de FCC over de kwestie heeft ondervraagd, zei in een verklaring over dat de boetes “komisch ontoereikend” waren om toekomstige privacyschendingen af te schrikken.

Verkoop van locatiegegevens is een belangrijk privacy-onderwerp volgens het FCC

Omdat het miljoenen mensen betreft, en details over hun leven kan onthullen, is de handel in locatiegegevens naar voren gekomen als een zeer gevoelige privacy kwestie. Jessica Rosenworcel, commissaris bij de FCC, gaf vorige maand al aan in een verklaring: “Het brengt de veiligheid en privacy van elke Amerikaan met een draadloze telefoon in gevaar”. De verkoop van de gegevens gebeurt regelmatig, maar het betreft vooral technologiebedrijven en niet de telecommunicatiesector. Deze sector is echter onderworpen aan strengere wetten die de privacy van klanten beschermen.

Ajit Pai, de bestuursvoorzitter van de FCC vult zijn collega aan. “Amerikaanse consumenten nemen hun mobiele telefoon overal mee naartoe. Informatie over de locatie van gebruikers is uiterst persoonlijk en privacygevoelig. De FCC heeft al jaren duidelijke regels die telecombedrijven verplichten om de persoonlijke informatie van hun klanten te beschermen. Sinds 2007 weten deze bedrijven dat ze redelijke voorzorgsmaatregelen moeten treffen om om deze data te beschermen en dat de FCC stevig zal handhaven als ze dat niet doen. Dat is precies wat we vandaag doen. De FCC tolereert niet dat telefoonbedrijven de privacy van Amerikanen op het spel zet.”

De opgelegde boetes zijn nog niet definitief. De telecombedrijven krijgen de gelegenheid om op de sancties te reageren. T-Mobile laat tegenover Engadget weten dat het direct gestopt is met de verkoop van locatiegegevens van klanten. De andere drie providers moeten nog reageren op de uitspraak van de toezichthouder.

Techredacteur
Quinten is inmiddels al enkele jaren als cybersecurity- en VPN-expert betrokken bij VPNGids. Daarbij richt hij zich vooral op hoe je content kunt unblocken. Tevens maakt hij de infographics voor de website. Meer over Quinten.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen