E-mail Apps Lijken E-mails te ‘Scrapen’ van Gebruikers om Data te Verkopen

Man gebruikt Smartphone

E-mail apps, waaronder Edison, Cleanfox en Slice, lijken de e-mail inboxen van hun gebruikers te ‘scrapen’. Dit blijkt uit documenten die Vice’s Motherboard heeft ontvangen. De data die uit deze e-mails zouden worden geschraapt, zou vervolgens worden doorverkocht aan andere bedrijven. Vooral financiële en e-commerce bedrijven zouden de data kopen.

E-mailapps hielden zich vooral bezig met transactiegegevens

Big data is big business. Door bergen aan informatie van gebruikers te verzamelen en hier een samenhangend gebruikersprofiel van te maken, verdienen advertentiebedrijven als Google en Facebook jaarlijks miljarden. Voor adverteerders is dit waardevolle informatie: hiermee kunnen zij zich kostenefficiënt richten op een voor hun relevante doelgroep. Het is dan ook niet vreemd dat andere partijen, waaronder aanbieders van e-mailapps, een graantje proberen mee te pikken. Zij scannen de inhoud van de e-mails van hun klanten en verkopen deze data door aan grote bedrijven.

De belangrijkste e-mailapps die betrokken zijn, houden zich vooral bezig met het bijhouden van de transactiegegevens van hun gebruikers. Denk hierbij aan boekingen en ontvangstbewijzen. Deze informatie zou vervolgens kunnen worden gebruikt door financiële en e-commerce bedrijven om beter overwogen beslissingen te nemen op het gebied van te maken investeringen en consumentengedrag. Niet alleen zakelijke, maar ook privé-e-mailadressen zouden ‘gescraped’ worden met als doel om er financieel beter op te worden.

Ook Paypal ontving data van deze e-mailapps

Uit de documenten blijkt dat enkele grote bedrijven data zouden hebben ontvangen van deze e-mailapps. Bedrijven als Paypal, JP Morgan, Bain & Company en McKinsey & Company lijken allemaal (een deel van) deze data te hebben ontvangen. Een woordvoerder van JP Morgan vertelt tegenover Motherboard dat zij deze data gebruikt voor “onderzoek voor institutionele klanten”.

E-mailapps reageren uiteenlopend op de beschuldigingen

In een blogpost op 10 februari reageerde Edison op de beschuldigingen, waarin zij beweren dat het bedrijf “privacy op de eerste plaats stelt” en gebruikers “bewust maakt van hoe wij hun gegevens in onze producten gebruiken”. Het bedrijf wijst er echter op dat, om hun app gratis te houden, zij “e-commerce meten door middel van technologie die automatisch commerciële e-mails herkent en anonieme aankoopinformatie uit hen haalt”.

Cleanfox ontkent alle misstanden vanuit hun kant en beweert dat zijn privacy-praktijken volledig in overeenstemming zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het bedrijf beweert, in een verklaring aan Techradar, dat zij “de recente beschuldigingen dat Cleanfox gebruikersgegevens aan derden verkoopt, sterk van de hand wijzen” en beweren dat dergelijke beweringen “vals en lasterlijk zijn”.

Slice paste zijn instellingen aan in januari (voordat het rapport uitkwam) om gebruikers in staat te stellen zich af te melden voor het gebruik van hun e-mails als dataproducten.

Techredacteur
Quinten is inmiddels al enkele jaren als cybersecurity- en VPN-expert betrokken bij VPNGids. Daarbij richt hij zich vooral op hoe je content kunt unblocken. Tevens maakt hij de infographics voor de website. Meer over Quinten.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen