Dropbox app aan het installeren

Dropbox bewaarde verwijderde bestanden

Laatst bijgewerkt: 29 januari 2019
Leestijd: 1 minuut, 3 seconden

Een bug bij opslagdienst Dropbox zorgde ervoor dat verwijderde bestanden tóch ergens bewaard bleven. Het probleem is inmiddels verholpen.

Bestanden veilig in de cloud bij Dropbox

Dropbox biedt gebruikers ruimte om, gratis of tegen betaling, bestanden op te slaan in de cloud. Via de servers van de opslagdienst kun je ook bestanden delen met andere gebruikers. De laatste tijd waren er echter steeds meer klachten van gebruikers. Tussen hun bestanden doken oudere bestanden en mappen op die zij lang daarvoor al hadden verwijderd. Normaal gesproken worden verwijderde bestanden na 60 dagen definitief van de servers verwijderd. Dat oude bestanden nu opduiken, duidt dus op een lek in het systeem.

Problemen met metadata

Dropbox heeft gereageerd op de klachten en legt uit dat het probleem door een bug wordt veroorzaakt. Problemen met de metadata zorgde er voor dat bestanden niet permanent verwijderd werden, maar in quarantaine gezet werden. De opslagdienst ontdekte dit en deed een poging het probleem op te lossen. Daarbij werd een fout gemaakt. Onbedoeld kwamen de bestanden in kwestie terug in de accounts van de gebruikers die de bestanden eerder gewist hadden.

Bestanden wissen weer mogelijk

Inmiddels zijn alle problemen verholpen en kunnen gebruikers bestanden wissen. Na 60 dagen zullen deze bestanden nu weer gewoon van de Dropbox-server verdwijnen.

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past