Leeg reclamebord in een winkelcentrum

Clear Channel gaat locatiegegevens gebruiken voor gerichte advertenties

Laatst bijgewerkt: 12 augustus 2020
Leestijd: 2 minuten, 46 seconden

Clear Channel, een bedrijf dat digitale reclameborden in heel Europa neerzet, gaat binnenkort ‘locatiegegevens van derden’ gebruiken om gerichte advertenties te tonen aan doelgroepen. Het maakt daarvoor gebruik van RADAR, een zelfontwikkeld mobiel dataplatform dat plannen, meten en optimaliseren van reclamecampagnes effectiever moet maken. De komende twee jaar wordt deze dienst gefaseerd uitgerold door heel Europa.

Dat meldt het bedrijf op zijn weblog.

Clear Channel wil nog beter adverteren

Bij bushokjes, treinstations, restaurants, cafés, winkels en zelfs langs de snelweg: als je je ogen goed de kost geeft, zie je overal om je heen beeldreclame. Veel adverteerders vertrouwen erop dat ze op deze manier hun product of dienst goed onder de aandacht brengen bij consumenten. En kennelijk is het effectief, anders zag je de reclameposters niet overal hangen.

Vaak zijn deze advertenties van papier. Her en der zie je digitale reclamezuilen hangen. Eén van de bedrijven die dergelijke digitale reclameborden plaatst, is Clear Channel. Deze digitale borden zijn in heel Europa te vinden, waaronder in Nederland.

Clear Channel heeft grootse en ambitieuze plannen zodat adverteerders nog effectievere reclamecampagnes kunnen voeren. Het bedrijf wil adverteren op een manier zodat een adverteerder met zijn reclameboodschap de juiste doelgroep op de juiste locatie en juiste tijdstip vindt. Daarvoor vertrouwt het op RADAR, een zelfontwikkeld dataplatform.

Zo werkt RADAR

Met het dataplatform wil Clear Channel informatie verzamelen over consumenten in de breedste zin van het woord. Het bedrijf wil weten wie waar shopt, en wanneer. Eén van de uitkomsten kan bijvoorbeeld zijn dat jongeren bij een specifieke plek rondhangen, of dat huishoudens op bepaalde tijdstippen de boodschappen doen. Met deze informatie kan Clear Channel adverteerders nog beter van dienst zijn en gepersonaliseerde informatie op het juiste moment aan de juiste doelgroep aanbieden. Voor adverteerders betekent dit dat ze heel gericht campagne kunnen voeren zonder daarbij geld te verspillen.

Hoe komt RADAR aan deze informatie? Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywet, is het namelijk verboden om de locatie van voorbijgangers te volgen en op te slaan zonder expliciete toestemming. Daar heeft Clear Channel uiteraard wat op bedacht. Het bedrijf gaat locatiegegevens van andere partijen inkopen. Op deze manier wil het bedrijf achterhalen wat voor mensen er op bepaalde tijdstippen op specifieke plekken zijn. De vergaarde data is naar eigen zeggen geanonimiseerd, zodat de privacy van bezoekers niet in het geding is en alles voldoet aan de AVG.

Gefaseerde uitrol in Europa

Voordat Clear Channel RADAR op grote schaal uitrolt, wordt het systeem eerst getest. Dat gebeurt in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het systeem is daar in september actief. Zweden is eveneens een proeftuin, daar kunnen we RADAR tegen het einde van het derde kwartaal verwachten.

Als alles op rolletjes loopt, wordt het mobiele dataplatform de komende twee jaar gefaseerd uitgerold in Europa. Met welke partners Clear Channel in Europa gaat samenwerken is onbekend. Of de technologie ook naar Nederland komt, is eveneens onduidelijk.

Clear Channel werkt al sinds 2016 met RADAR in de VS. Daar werkt het nauw samen met diverse analyticsbedrijven om geanonimiseerde data te verzamelen, waaronder PlaceIQ, Placed, Cuebig en telecombedrijf AT&T. Naar eigen zeggen heeft de technologie al honderden tevreden klanten opgeleverd die meer gerichte en effectieve reclamecampagnes voeren. Deze klanten komen uit de meest uiteenlopende sectoren, waaronder de auto-industrie, restaurants, kledingzaken, uitgevers en andere retailers.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen