Bunq moet tikkiefraude deels vergoeden ondanks nalatigheid slachtoffer

Bunq app op telefoon

Bunq moet toch een gedeelte van de schade van een slachtoffer van tikkiefraude vergoeden. Het slachtoffer zou ‘grof nalatig’ hebben gehandeld waardoor de oplichter bij zijn rekening kon. De bank moet ondanks dat toch een deel van de schade vergoeden omdat het niet te controleren was of Bunq waarschuwingen over een gekoppeld apparaat heeft verstuurd. Zo oordeelde het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Tikkiefraude

Het slachtoffer van de tikkiefraude bood op Marktplaats een kapotte camera aan waarop de de oplichter reageerde. De oplichter vroeg het slachtoffer één cent over te maken middels een betaalverzoek. Dit lukte tot drie keer toe niet, zo beweerde de oplichter.

Bij de derde transactie wijzigde het slachtoffer zijn wachtwoord. Hierna stelde de oplichter voor het bedrag dan maar direct over te maken naar de bankrekening van het slachtoffer. Vervolgens gaf het slachtoffer zijn rekeningnummer en volledige naam door. Hierdoor had de oplichter alle informatie om in te loggen op de account van het slachtoffer en meer dan 6.000 euro van zijn rekening te halen.

Grof nalatig

Bunq wilde het bedrag niet vergoeden omdat ze van mening zijn dat de klant grof nalatig heeft gehandeld door zoveel informatie aan de oplichter te overhandigen. Het Kifid stelt ook dat “de consument grof nalatig heeft gehandeld ten aanzien van zijn persoonlijke beveiligingscodes.” Verder geeft het klachteninstituut aan dat het de oplichter alleen is gelukt om geld buit te maken doordat het slachtoffer gegevens heeft doorgegeven. Daarnaast wordt benoemd dat de klant buiten de Marktplaats-omgeving contact heeft gehad met de oplichter.

De klant ontkent dat hij gegevens heeft gedeeld en zegt dat hij geen waarschuwing heeft gekregen van Bunq over het koppelen van een nieuw apparaat. Bunq zegt de klant te hebben gewaarschuwd via een e-mailbericht en een pushnotificatie.

Omdat niet bewezen kan worden dat Bunq inderdaad heeft gewaarschuwd, oordeelt het Kifid nu dat ze 1.500 euro aan de klant moeten vergoeden, dit is 15% van het gehele bedrag.

Veilig handelen op Marktplaats

Marktplaatsfraude, tikkiefraude, één-centfraude, het komt regelmatig voor dat mensen bij het handelen op platformen als Marktplaats worden opgelicht. Daarom is het verstandig om goed op de hoogte te zijn van de verschillende trucjes van oplichters. Controleer altijd of een betaallink klopt of betaal via het veilig oversteken principe van Marktplaats. Verder is het goed om terughoudend te zijn wanneer een potentiële koper of verkoper het gesprek buiten Marktplaats wilt voortzetten.

Meer tips lees je in ons artikel over veilig handelen op Marktplaats.

Techredacteur
Tove is al een aantal jaar actief bij VPNgids als techredacteur. Haar doel is om belangrijke informatie over veilig internetten en privacy voor iedereen beschikbaar en begrijpelijk te maken. Mensen kunnen zich beter wapenen tegen cybercriminaliteit en internetcensuur wanneer ze weten waar het over gaat. Meer over Tove.
1
Reacties
Plaats een reactie
  1. Dus als ik altijd een nieuwe mobiele telefoon heb en weer inlog, krijg ik vaak een pushmelding. en kan de rekening pas na 24-48 uur gebruiken, geen overboeking, geen geld opnemen totdat de tijd is verstreken. het account kan niet worden gebruikt.
    dus hij had tijd genoeg. ik denk dat de klant per ongeluk de melding heeft weggeklikt. Gebeurt me soms als ik zoveel meldingen krijg

Een reactie plaatsen