Het logo van webbrowser Brave op een smartphone met laptop op de achtergrond

Brave telt maandelijks 20 miljoen gebruikers

Laatst bijgewerkt: 3 november 2020
Leestijd: 3 minuten, 41 seconden

Brave heeft een mijlpaal bereikt. Meer dan 20 miljoen mensen gebruiken maandelijks de op privacy gerichte webbrowser om te surfen op internet. Dat is ruim twee keer zoveel in vergelijking met een jaar geleden, toen de makers Brave 1.0 lanceerden.

Dat schrijven de ontwikkelaars in een blogpost.

Brave richt zich op beschermen van online privacy

Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Brave-browser, Brave Software Inc., werd in mei 2015 opgericht door Brendan Eich, de bedenker van JavaScript en voormalig-topman bij Mozilla. In januari 2016 verscheen de eerste versie van de webbrowser. Het duurde echter tot vorig jaar totdat de makers de browser uit de bètafase haalden. Dat was het moment dat Brave 1.0 werd gelanceerd.

Brave positioneert zich als een groot voorvechter voor online privacy. De webbrowser heeft een eigen adblocker die voorkomt dat marketeers je surfgedrag monitoren. Tevens is de browser uitgerust met een incognitomodus en ingebouwde Tor-functionaliteit. Verder kan Brave pogingen tot fingerprinting blokkeren, voorkomen dat onveilige scripts worden geladen en onveilige websites beveiligen met HTTPS.

‘Gebruikers hebben genoeg van het surveillancekapitalisme’

Gebruikers waarderen de pogingen van de makers om je online privacy te beschermen. Dat is goed terug te zien in de cijfers over gebruikersaantallen. Het afgelopen jaar groeide Brave explosief. Bij de lancering van Brave 1.0 gebruikten 8,7 miljoen mensen maandelijks de webbrowser. In een jaar tijd is dat aandeel gegroeid naar 20,5 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat is een stijging van 135 procent.

Ook als we kijken naar het aantal dagelijkse gebruikers, zien we een forse toename. Vorig jaar telde Brave 3 miljoen gebruikers die de privacyvriendelijke webbrowser dagelijks gebruikten. Volgens recente berekeningen is dat opgelopen tot 7 miljoen. De komst van iOS 14 in september heeft de groei een enorme boost gegeven. Sindsdien is Brave een van de standaardbrowsers die gebruikers kunnen kiezen naast Apples Safari.

Oprichter en CEO Brendan Eich zegt te weten waarom Brave zo populair is onder internetters. “Gebruikers hebben genoeg van het surveillancekapitalisme en 20 miljoen mensen zijn overgestapt op Brave voor een geheel nieuw webecosysteem met een opt-in advertentie-economie die hen de controle geeft over hun surfervaring. De wereldwijde privacybeweging krijgt meer aandacht en deze mijlpaal is slechts één stap in onze reis om van privacy een standaard te maken voor alle webgebruikers.”

Het gaat Brave voor de wind

Het aantal zogeheten Verified Creators and Publishers is de afgelopen 12 maanden ruim drie keer zo groot geworden. Dit zijn mensen die donaties overmaken en nauw samenwerken met de makers van de browser. Volgens de laatste peiling zijn dit er sinds begin deze maand bijna één miljoen (972.000 om precies te zijn).

In april 2019 lanceerde Brave haar eigen advertentieplatform. Dat klinkt wellicht vreemd voor een webbrowser die zich op privacy focust, maar het verdienmodel is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld bij Google. Brave toont alleen eigen advertenties en blokkeert de reclames van derden. Grootste verschil is dat de adverteerders geen commissie schuldig zijn aan de makers van de content die gebruikers consumeren. Sinds vorig jaar zijn er 2.215 campagnes van 460 adverteerders gelanceerd. De gemiddelde Click-Through Rate (CTR) van Brave advertenties bedraagt 9 procent. In de zoekmachinewereld ligt het CTR op gemiddeld 2 procent.

BAT (Basic Attention Token), de cryptocurrency van Brave, is naar eigen zeggen een groot succes. Het afgelopen jaar hebben gebruikers 26 miljoen BAT overgemaakt naar contentcreators. Dat vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 4,5 miljoen euro. De cryptomunt is in het leven geroepen om anoniem te betalen voor de gebruikte inhoud van een website en de makers zodoende te steunen voor hun werk. Gebruikers kunnen BAT verdienen door privacyvriendelijke advertenties te bekijken.

Brave dient klacht in bij Europese Commissie wegens gebrekkige handhaving AVG

Brave Software Inc. onderhoudt niet alleen de Brave-webbrowser. Daarnaast verricht ze regelmatig onderzoek naar de advertentiepraktijken van Google en kijkt ze in hoeverre de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt gehandhaafd. In april van dit jaar publiceerde Brave een rapport waarin ze schreef dat Europese privacytoezichthouders niet in staat zijn om de AVG te handhaven. Daarvoor beschikken ze over te weinig financiële middelen, is er onvoldoende gekwalificeerd personeel en ligt de werkdruk te hoog.

Om ervoor te zorgen dat privacywaakhonden meer financiële, personele en technische hulpmiddelen krijgen, diende Brave een klacht in bij de Europese Commissie tegen alle 27 EU-lidstaten. “Robuuste handhaving is essentieel. AVG-handhavers moeten in staat zijn om grote techbedrijven op een gedegen manier te onderzoeken, en zonder angst voor beroep optreden. De nationale overheden van Europese lidstaten geven ze niet de middelen om dat te doen. Daarom moet de Europese Commissie zich ermee bemoeien”, aldus Brave.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen