Man schrijft met pen iets op een klembord

Autoriteit Persoonsgegevens bezorgd over uitvoering registratieplicht horeca

Laatst bijgewerkt: 26 augustus 2020
Leestijd: 3 minuten, 45 seconden

De Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich zorgen over de manier waarop uitbaters in de horeca persoonsgegevens verzamelen van bezoekers. De toezichthouder zegt de afgelopen twee weken tientallen klachten te hebben gekregen van bezorgde burgers. branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland is bang dat de registratieplicht het vertrouwen in de branche kan schaden.

Dat schrijft De Volkskrant.

Kabinet komt met registratieplicht, privacyexperts bezorgd

Een digitaal dashboard, een app, de aanpassing van de Telecommunicatiewet, een noodwet en wet voor de corona-app die in de maak zijn, noodverordeningen: het kabinet haalt alles uit de kast om een nieuwe opleving van het coronavirus zo klein mogelijk te maken. Ze kwam afgelopen week met het dringende advies om, indien mogelijk, langer thuis te werken en feestjes en borrels te beperken tot maximaal zes gasten. In delen van Amsterdam en Rotterdam is het zelfs verplicht om in bepaalde delen van de stad een mondkapje te dragen. Zover durft het kabinet op dit moment nog niet te gaan.

Op 6 augustus introduceerde de regering een nieuwe maatregel: de registratieplicht. Terraseigenaren zijn sindsdien verplicht om naar de contactgegevens van bezoekers te vragen, waaronder naam, telefoonnummer of e-mailadres. Deze dienen zij twee weken te bewaren. Als daar aanleiding toe is moeten uitbaters deze gegevens overhandigen aan de GGD. Worden ze in de periode van twee weken niet benaderd door de GGD, dan moeten ze de persoonsgegevens vernietigen.

De registratieplicht riep veel vragen op. Want zijn bezoekers verplicht om hun contactgegevens af te staan? Mag een eigenaar van een restaurant, café of andere horecagelegenheid een klant weigeren als hij zijn contactgegevens niet wil doorgeven? Hoe moeten deze persoonsgegevens opgeslagen en na afloop vernietigd worden? Diverse privacyexperts uitten onlangs hun zorgen over de registratieplicht. Volgens hen worden horecaondernemers aan hun lot overgelaten en moeten ze het allemaal zelf uitvogelen hoe ze de registratieplicht uitvoeren. Er is geen landelijk beleid of model hoe dit in de praktijk moet. Een datalek loert dan ook om de hoek, zo beargumenteren privacykenners.

Persoonsgegevens mogen alleen voor bron- en contactonderzoek gebruikt worden

Ook de Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich grote zorgen over de privacy van burgers, zo weet De Volkskrant. Niet alle horecaondernemers springen namelijk even voorzichtig om met de contactgegevens van bezoekers. De afgelopen twee weken kreeg de toezichthouder tientallen klachten binnen. Zo gaan naar verluidt registratielijsten met namen en telefoonnummers van tafel tot tafel, die door iedereen te bekijken zijn. Sommige terrasbezoekers kregen een uitnodiging van de uitbater om zich te abonneren op zijn nieuwsbrief, of om kans te maken op een prijs.

Een enkeling kreeg een ‘romantische’ berichtje nadat ze een drankje was geen drinken met vriendinnen. Dit overkwam journalist Georgia Oost, die hiermee het landelijke nieuws haalde. De ober die graag op een date met haar wilde, had haar telefoonnummer van de registratielijst gehaald. “Je laat je nummer achter in goed vertrouwen met de gedachte: dit gaat in een doos waar niemand het ziet. Alleen als er een uitbraak is, bellen ze me. Het voelde nu alsof ik helemaal geen controle had over wie mij contacteerde”, zo vertelde Oost. Ze nam contact op met de eigenaar en de zaak is vervolgens opgelost.

Dat soort taferelen zijn vanzelfsprekend niet de bedoeling. De contactgegevens mogen nadrukkelijk alleen gebruikt worden om de GGD te helpen bij bron- en contactonderzoek. Marketingdoeleinden zijn nadrukkelijk verboden, zo is te lezen op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook moeten ondernemers benadrukken dat bezoekers niet verplicht zijn om hun contactgegevens op te geven: afstaan gebeurt op basis van vrijwilligheid.

Registratieplicht versus privacy

Hoogleraar privacyrecht Gerrit-Jan Zwenne van de Universiteit Leiden begrijpt wel waarom sommigen zich druk maken over de registratieplicht. “In een meer normale situatie zouden we mogelijk verlangen dat zo’n maatregel expliciet in de wet wordt vastgelegd. Dat die langs de Eerste en Tweede Kamer gaat”, aldus de hoogleraar. Hij vindt dat de ‘buitengewone omstandigheden’ maatregelen als de registratieplicht rechtvaardigen. Horecaondernemers hebben volgens hem wel de plicht om zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens. Misbruik van deze data voor bijvoorbeeld winacties is uit den boze. “Als je het invult vanwege deze grote gezondheidscrisis en vanuit het maatschappelijk belang dan moet je niet achteraf worden lastiggevallen met hele andere zaken.”

Zijn vakgenoot Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar privaatrecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen, valt hem bij. Als je ergens een terrasje pakt en je contactgegevens achterlaat, wil je niet dat anderen deze zien. “Hier staan dus twee heel belangrijke waarden tegenover elkaar: privacy en de volksgezondheid. De belangrijkste vraag is dan: is de maatregel effectief genoeg om de privacy in te mogen perken?”, aldus Borgesius.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen