Apple toont privacylabels in App Store

Apple toont privacylabels in App Store

Laatst bijgewerkt: 23 juni 2020
Leestijd: 4 minuten, 1 seconde

Apple breidt zijn privacy policy uit. Het Amerikaanse techbedrijf gaat ontwikkelaars verplichten om duidelijk aan te geven welke data van gebruikers ze verzamelen en delen. Deze informatie in een notendop wordt aangeboden in de App Store. Naar verwachting treedt deze wijziging in september in werking.

Dat vertelde Apple maandagavond in de live-uitzending van het Worldwide Developers Conference (WWDC).

Over het WWDC 2020

In de techwereld zijn er ieder jaar een aantal grote beurzen en evenementen. Denk aan de Consumer Electronics Show (CES), het Mobile World Congress (MWC), Google I/O, Computex, Galaxy Unpacked, de Internationale Funkausstelling (IFA), Microsoft Build en de presentatie van de nieuwste iPhones en iPads. Smartphoneliefhebbers, techjournalisten, ontwikkelaars en managers kijken er reikhalzend naar uit. Het is de gelegenheid bij uitstek om een glimp op te vangen wat de nabije toekomst gaat brengen op het gebied van hard- en software, maar ook om te netwerken.

Maandagavond Nederlandse tijd vond voor de 34e keer het WWDC plaats. Vanwege het coronavirus was het voor het eerst in de bestaansgeschiedenis niet mogelijk om een grootschalig evenement te organiseren. In plaats daarvan koos de organisatie voor een livestream. De productpresentaties waren vooraf opgenomen en werden live gestreamd via internet.

De nadruk lag deze editie op software. Apple toonde allerlei nieuwe features van iOS 14, iPadOS 14, watchOS 7, tvOS 14 en macOS Big Sur. De grootste verrassing was wellicht dat Apple bekendmaakte dat het vaarwel zegt tegen Intel en diens x86-chiparchitectuur. In plaats daarvan stapt het techbedrijf over op chips met ARM-architectuur die het zelf gaat produceren. De eerste Mac-computer met ARM-chip wordt nog voor het einde van het jaar verwacht. Apple trekt twee jaar uit om de transitie vorm te geven.

Privacylabels

Zoals je ziet heeft Apple veel nieuwe dingen getoond en gezegd tijdens de live-presentatie. Eén van de dingen die door velen over het hoofd is gezien, zijn de nieuwe privacylabels in de App Store. Als je nu naar de applicatiewinkel van Apple gaat, zie je naast een beschrijving en reviews van apps tevens een kopje informatie. Daarin staat onder meer wie de ontwikkelaar is, hoeveel geheugen de app in beslag neemt, voor welke leeftijdsgroep de app bedoeld is en met welke versie van het besturingssysteem de app compatibel is.

Ook de privacyvoorwaarden zijn hier te vinden, maar je moet wel goed kijken. En echt gebruiksvriendelijk is de informatievoorziening over onze privacy ook niet. Het enige dat Apple ontwikkelaars momenteel verplicht, is om een link op te nemen naar de privacyvoorwaarden van het bedrijf. De kans dat gebruikers daar op klikken en het document doorlezen, is erg klein. Dat wil Apple graag anders zien en heeft daar iets op bedacht.

Ontwikkelaars die in de toekomst hun applicatie via de App Store willen aanbieden, moeten straks hier verplicht privacylabels aan plakken. Feitelijk is het een summiere samenvatting van hun privacyvoorwaarden. De intentie van Apple is in ieder geval duidelijk: gebruikers moeten straks in een oogopslag kunnen zien hoe data app-ontwikkelaars met de privacy van hun gebruikers omgaan en welke data ze verzamelen. De labels tonen onder meer welke data de ontwikkelaars gebruiken om gebruikers te volgen, en welke data wordt verzameld en gekoppeld aan gebruikers.

Voedingsetiketten

Hoe krijgen de privacylabels vorm? Voordat iemand een app kan downloaden, verschijnt er een venster in beeld waarin de ontwikkelaar tekst en uitleg geeft over de data die ze verzamelt. Je hoeft niet bang te zijn dat je lappen tekst voorgeschoteld krijgt: voor iedere privacycategorie zie je puntsgewijs welke data wordt vergaard en doorgestuurd.

Apple vergeleek de privacylabels met voedingsetiketten. Ieder product in de supermarkt heeft achterop een etiket waarop precies staat welke ingrediënten erin zitten. Mensen met allergieën zien in een handomdraai welke producten ze wel en niet mogen eten. Naast informatie over de ingrediënten vind je op voedingslabels ook informatie over bijvoorbeeld de energetische waarden en welke smaak-, geur- en kleurstoffen eraan zijn toegevoegd. Een gekleurd vinkje geeft tot slot aan of een product een bewuste en gezonde keuze is of niet. Kortom, een voedingsetiket geeft op een overzichtelijke manier veel informatie over het desbetreffende product. Dat is precies wat Apple wil ten aanzien van de privacy van gebruikers als ze een app downloaden.

Andere privacymaatregelen

Naast privacylabels neemt Apple nog meer maatregelen om onze privacy te waarborgen. Dankzij de nieuwste technologische ontwikkelingen is het mogelijk om vrij nauwkeurig onze positie te bepalen. Straks komt er een optie om minder nauwkeurig je locatiegegevens te delen met apps die daar om vragen. En in de statusbalk verschijnt straks een icoontje die aangeeft of de camera of microfoon aan het opnemen is: de Recording Indicator.

Het is onduidelijk wanneer Apple de privacylabels en andere privacymaatregelen gaat implementeren. Mogelijk wacht het bedrijf daarmee tot de lancering van iOS 14 en iPadOS 14. De nieuwste versie van het besturingssysteem voor iPhones en iPads wordt naar alle waarschijnlijkheid in september uitgerold.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen