Beursvloer

Amerikaanse beurswaakhond waarschuwt voor promotie cryptovaluta door beroemdheden

Laatst bijgewerkt: 28 januari 2019
Leestijd: 1 minuut, 4 seconden

Beroemdheden promoten steeds vaker ICO’s (Initial Coin Offerings), waarmee geïnvesteerd wordt in een bedrijf met cryptomunten in plaats van aandelen. Er werd dit jaar al meer dan 3 miljard dollar opgehaald in 270 ICO’s. Dat is 30 keer meer dan het jaar ervoor. De Amerikaanse beurswaakhond SEC waarschuwt nu om niet zomaar geld te steken in cryptovaluta als beroemdheden daartoe oproepen.

Niet altijd te vertrouwen

Sterren zoals Jamie Foxx, Luis Suarez en Paris Hilton verbonden hun naam al aan ICO’s. De bedrijven achter de ICO’s blijken alleen niet allemaal te vertrouwen te zijn. DJ Khaled promootte bijvoorbeeld de startup Centra, waarvan later bleek dat zij een directeur hadden die helemaal niet echt bestond. Er werd 30 miljoen dollar opgehaald met de ICO, waarna twee van de oprichters aangeklaagd werden voor meineed. In september werden ook nog twee andere bedrijven aangeklaagd door de SEC, omdat zij gelogen zouden hebben over de manier waarop het ICO-geld geïnvesteerd werd.

Betaalde deals

Investeerders moeten volgens de SEC beseffen dat beroemdheden niet altijd uit eigen beweging ICO’s promoten, maar dat het om een betaalde deal kan gaan. Daarnaast hebben de beroemdheden niet altijd voldoende expertise om te bepalen of een ICO te vertrouwen is. De SEC raadt investeerders daarom aan om zich altijd zelf te verdiepen in de organisatie achter de ICO.

Tech-journaliste
Anne is een onderzoeksjournaliste, gespecialiseerd in digitale communicatie. Voor VPNgids.nl houdt zij het laatste nieuws bij op het gebied van cybersecurity en online privacy.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past