Achmea logo op smartphone

Achmea koopt privacy gevoelige gegevens van verzekerden

Laatst bijgewerkt: 29 januari 2019
Leestijd: 2 minuten, 7 seconden

Achmea, een van de bekendere (zorg)verzekeraars van Nederland stelt een nieuw plan in werking om schade-uitkeringen te beperken. Achmea gaat klanten “premiekorting” geven in ruil voor privé data verzameld door meetkastjes in bijvoorbeeld auto en huis.

Achmea is van plan verzekerden zogenaamde domotica kastjes (waarschijnlijk de NEST kastjes van google) te geven en in ruil voor de data die deze kastjes verzamelen kan de klant korting krijgen op zijn premie. Het idee hierachter is dat veiliger leven / autorijden tot minder schade leidt en de verzekering daardoor goedkoper kan worden. In eerste opzicht klinkt dit aantrekkelijk, de verzekerde woont / rijdt veilig)er’, bewijst dit en krijgt korting voor dit “goede gedrag”.

Helaas zitten er wel enkele haken en ogen aan dit plan. Allereerst kan dit op termijn leiden tot een hogere premie voor mensen die geen interesse hebben in een monitoringssetting waarbij zij “als in een soort politiestaat” in de gaten worden gehouden. In eerste instantie zal Achmea dit plan als “korting” voor de verzekerde brengen. Als mensen op termijn aan dit idee gaan wennen (geld haalt nou eenmaal velen over) is er een grote kans dat de premies voor de groep die zich niet laat monitoren omhoog gaan (zonder verklaring óf onder het mom van “deze groep maakt gemiddeld genomen meer kosten voor de verzekeraar en moeten dus meer betalen”). Op deze manier zullen steeds meer mensen in deze “big brother is watching you” situatie gedrukt worden.

Daarnaast voorzie ik ook een mogelijk probleem met het verzekerrecht. Directe weigering zal naar ik verwacht niet op (kunnen) treden, maar door de prijzen tussen de groepen die zich wel laat monitoren en de groep die zich niet laat monitoren op te laten lopen, zullen steeds meer mensen (ongewenst) in de groep die zich (moet) laten monitoren gedrukt worden. Naar mijn idee strookt dit indirect met het verzekerrecht, waarin een verzekeraar verplicht is iemand te verzekeren.

Ten derde ligt het risico dat gegevens ongewenst in de handen vallen van derden, bijvoorbeeld tijdens een hack op de loer.

Als laatste moet de kracht van Big Data in deze niet onderschat worden. Als een groot deel van de verzekerden deze data gaat delen, zorgt dat voor een nog grotere pool van persoonsgebonden data in de grote database van gegevens die verzekeraars hebben. Hierdoor kunnen er steeds betere voorspellingen gedaan worden, wat op termijn kan leiden tot gerichtere persoonsgebonden prijzen / voorwaarden.

Deze manier van verzekeren is niet helemaal nieuw, onder de naam Fairzekering zijn er al een aantal kleine verzekeraars die verzekerden in de gaten houden met meetapparatuur (voornamelijk in auto’s).

Hoofdauteur:

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen

Op zoek naar een VPN?

Bekijk ons overzicht met de meest betrouwbare, snelle en veilige VPN-services.
Uitgebreid getest door experts.

Bekijk welke VPN het beste bij je past