laptop pinpas

4 jaar geëist tegen verdachte in phishing zaak

Laatst bijgewerkt: 25 augustus 2020
Leestijd: 2 minuten, 33 seconden

Woensdag heeft het Openbaar Ministerie (OM) vier jaar cel geëist tegen een 22-jarige man en dertig maanden waarvan tien voorwaardelijk tegen een achttienjarige man. De twee zouden verantwoordelijk zijn voor oplichting middels phishing van 18 slachtoffers. In totaal zouden ze op deze manier bijna 200.000 euro hebben buitgemaakt.

Dat schrijft het OM in een persbericht.

Nepmails van de bank

Tussen oktober 2017 en december 2018 stuurden de mannen uit Amsterdam phishingmails naar tientallen slachtoffers. Daarin vroegen de mannen of ze hun inloggegevens konden invullen, of de bankpas met pincode konden opsturen. Op deze manier slaagden de oplichters erin om van 18 mensen de inloggegevens te verzamelen en geld buit te maken. Ze wisten de mensen in de e-mails te overtuigen dat zij van de Rabobank of van International Card Services (ICS) waren. Op deze manier kregen ze mensen zover om hun bankpas en pincode op te sturen. Vervolgens vroegen ze met de bemachtigde gegevens nieuwe bankpassen aan, of pinden contant geld. Een van de verdachten kocht van het geld dure elektronica, een scooter en betaalde een reis naar Curaçao in cash. Volgens de officier van justitie paste dit gedrag niet bij de inkomsten die de verdachte had.

Medeplichtig

De achttienjarige verdachte wordt beschuldigd van medeplichtigheid bij de phishing zaken. Hij zou als loopjongen hebben gediend. Volgens de officier van justitie pinde hij grote bedragen geld, haalde de pakketjes op die met de valse gegevens waren besteld, hij hengelde een valselijk aangevraagde creditcard uit de brievenbus en kocht telefoons met een valselijk aangevraagde bankpas. Ook was hij in het bezit van XTC-pillen en wordt hem verweten dat hij een handgranaat voorhanden had.

De officier eist tegen de verdachten celstraffen van respectievelijk vier jaar en dertig maanden, waarvan tien voorwaardelijk. Bij de strafeis houdt hij rekening met het grote aantal slachtoffers en de financiële schade die de Amsterdamse mannen hebben aangericht. “Naast de schade leverden de oplichtingen ook grote stress en onzekerheid op bij de gedupeerden”, aldus de officier van justitie. “Klanten durven de berichten van hun bank niet meer te vertrouwen terwijl banken veel investeren in voorlichting en maatregelen om phishing terug te dringen.”

De rechtbank zal over vier weken uitspraak doen in deze zaak.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit die nog altijd veel voorkomt. De criminelen doen zich in een mail, maar soms ook via de telefoon, voor als medewerkers van een vertrouwde instantie. Op deze manier proberen ze mensen zo ver te krijgen om hen geld of informatie toe te sturen. Doordat ze vaak gebruik maken van een vertrouwde merknaam lopen mensen regelmatig in de val. Het kan soms om enorme bedragen gaan.

Om phishing te voorkomen is het op de eerste plaats verstandig om je goed te informeren over de werkwijze van dergelijke criminelen. Mocht je een telefoontje, brief, of email van een instantie niet vertrouwen? Zoek dan contact op met die instantie om navraag te doen. Wil je meer weten over deze vorm van oplichting ? Lees dan ons artikel over phishing. Hier vind je ook wat je kunt doen wanneer je slachtoffer van phishing bent geworden.

Tech-journaliste
Tove is reeds sinds 2017 als cybersecurity-redacteur betrokken bij VPNgids. Sinds 2019 is zij tevens coördinator voor het cybersecurity-nieuws dat op de website verschijnt.

Meer artikelen uit het ‘Nieuws’ dossier

Reacties
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen