Schrems dient klacht in bij Franse toezichthouder over Google

Fiets op de Google campus in Mountain View Californië

De welbekende privacyactivist uit Oostenrijk Max Schrems heeft bij de Franse toezichthouder een klacht ingediend over Google. Hij is van mening dat Google expliciet om toestemming moet vragen alvorens het internetbedrijf een Android Advertising Identifier (AAID) op een smartphone plaatst. Google negeert deze wettelijke verplichting en moet daarom aangepakt worden.

Dat schrijft Noyb, de privacyorganisatie van Max Schrems, in een persverklaring.

AAID is een digitaal ‘kentekenplaat’

Google is een bedrijf dat groot is geworden door op grote schaal data over haar gebruikers te verzamelen. Met behulp van deze schat aan informatie -ook wel big data genoemd- is Google in staat om gerichte en gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Het internetbedrijf verkrijgt deze gegevens via haar zoekmachine en zogeheten third party tracking cookies.

Een andere manier waarop Google informatie verzamelt, is via een Android Advertising Identifier (AAID). Dit kun je zien als een digitaal ‘kentekenplaat’: het is een unieke code die aan een specifieke gebruiker is gekoppeld. Hierdoor zijn Google, ontwikkelaars en adverteerders in staat om alles wat je op je smartphone in te zien.

Google vraagt geen toestemming om AAID te plaatsen

“De software van Google creëert de AAID zonder medeweten of toestemming van de gebruiker. Dergelijke tracking wordt strikt gereguleerd door de ‘cookiewet’ van de EU en vereist de geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming van de gebruikers”, zo staat er in het persbericht van Noyb.

Volgens Schrems installeert Google niet alleen de AAID zonder nadrukkelijke instemming van gebruikers. Ook biedt de zoekgigant gebruikers niet de mogelijkheid om deze te verwijderen. Een AAID is enkel te resetten, maar daarmee start Google in feite een nieuwe tracking die de bestaande vervangt. Schrems stelt dat dit niet de gegevens die eerder werden verzameld verwijdert, of dat er een einde komt aan ongewenste tracking in de toekomst.

“Stel je voor dat je gekleurd poeder op je voeten en handen hebt dat je elke stap en actie markeert: alles wat je aanraakt binnen het mobiele ecosysteem. En je kunt het niet verwijderen, je kunt het alleen in een andere kleur veranderen. Dat is waar het bij Android Advertising ID om gaat, een tracker die elke actie markeert die je binnen en buiten het mobiele ecosysteem onderneemt” zo legt Stefano Rossetti, privacyadvocaat bij Noyb, uit.

Noyb hoopt dat de Franse toezichthouder actie onderneemt

Noyb, een acroniem dat staat voor None of your business, stelt dat er in Europa zo’n 450 miljoen smartphones actief zijn. Ongeveer twee derde daarvan (306 miljoen) draait op Googles besturingssysteem Android. De privacyorganisatie noemt deze aantallen om een beeld te geven van de omvang waarmee Google gebruikers digitaal op de voet volgt.

Rossetti zegt dat bijna alle Android-gebruikers door Googles AAID-technologie getroffen worden. “We hopen dan ook dat de Franse toezichthouder CNIL actie onderneemt.” CNIL staat voor Commission Nationale de l’ Informatique et des Libertés. Net als onze Autoriteit Persoonsgegevens ziet CNIL erop toe dat bedrijven en organisaties in Frankrijk zich aan de Europese privacywetgeving houden. Zo niet, dan kan ze een waarschuwing uitdelen of een boete uitdelen. Deze kan oplopen tot maximaal 20 miljoen euro, of 4 procent van de wereldwijde omzet.

Ook Apple aangeklaagd voor plaatsen traceercode

Google is niet het enige doelwit waar Schrems zijn zinnen op heeft gezet. Vorig jaar november stapte de privacyactivist naar de Duitse en Spaanse gegevensbeschermingsautoriteit om een aanklacht in te dienen tegen Apple. Het Amerikaanse techbedrijf plaatst naar eigen zeggen ongevraagd en zonder toestemming een IDFA-code (Identifier For Advertisers) op iPhones. Deze traceercode wordt gebruikt om te achterhalen welke applicaties iemand op zijn of haar iPhone heeft geïnstalleerd, maar ook om online en mobiel gedrag in kaart te brengen.

Nadat Apples besturingssysteem iOS een IDFA-code heeft aangemaakt, krijgen Apple, app-ontwikkelaars, adverteerders en derden toegang tot de informatie die de traceercode verzamelt. Hiermee kunnen ze het gedrag van gebruikers volgen, hun verbruiksvoorkeuren uitwerken en hen gepersonaliseerde advertenties voorschotelen. Schrems stelt dat dergelijke tracering strikt gereguleerd is in de EU. Net als bij het plaatsen van cookies moeten techbedrijven gebruikers hierover informeren en om toestemming vragen.

Apple heeft altijd gezegd dat ze voldoet aan de Europese privacyregels, die zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en ePrivacy richtlijn. Het technologiebedrijf noemde de beschuldigingen ‘feitelijk onjuist’. “Ons doel is altijd geweest om de privacy van onze gebruikers te beschermen. Onze nieuwste softwarerelease, iOS 14, geeft gebruikers nog meer controle over het al dan niet toestaan dat apps ze volgen door hun informatie te koppelen aan gegevens van derden voor dit doel, het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties, of het delen van hun informatie met datamakelaars”, aldus een woordvoerder van Apple.

Facebook eveneens doelwit van Schrems

Tot slot heeft Schrems zijn pijlen gericht op Facebook. In december oordeelde het Weense hooggerechtshof dat het sociale netwerk van Mark Zuckerberg de privacyactivist een schadevergoeding van 500 euro moet betalen voor de emotionele schade die het bedrijf heeft toegebracht. Daarnaast moet het bedrijf stoppen met het verwerken van data van Schrems en hem inzicht geven in alle informatie die het over de privacyactivist heeft verzameld.

Het hooggerechtshof is niet van mening dat Facebook onrechtmatig data verwerkt. De rechtbank vindt dat de algemene voorwaarden goed en helder zijn uitgelegd. Schrems is het niet eens met deze uitleg en heeft aangekondigd in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. 
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen