Politie waarschuwt voor oplichting met Nederlandse 06-nummers

Poppetje met vishengel staat op een smartphone met een simkaart aan de haak

Cybercriminelen proberen nietsvermoedende slachtoffers op te lichten met een nieuwe vorm van fraude. Ze gebruiken een Nederlands mobiel nummer en doen zich voor als een medewerker van een bedrijf of instantie. Vervolgens proberen ze persoonlijke gegevens zoals een burgerservicenummer te achterhalen, of geld te stelen door te zeggen dat er nog een schuld openstaat.

Daarvoor waarschuwt Yoanne Spoormans, cybercrimedeskundige bij de politie, in het Algemeen Dagblad.

Bedrijven gebruiken geen 06-nummer om klanten te bellen

Ze zegt dat cybercriminelen zogenaamd namens een instantie of bedrijf bellen, zoals de Belastingdienst of Amazon. Via het gesprek proberen ze zoveel mogelijk persoonsgegevens of geld los te krijgen. Om dat te bereiken gebruiken de oplichters allerlei smoezen, zoals dat het slachtoffer nog een boete heeft openstaan, dat hij een app moet downloaden om vervolging te voorkomen of hun identiteit te bevestigen door hun burgerservicenummer (BSN) in te voeren.

Wat opvalt aan deze vorm van fraude is dat de daders een 06-nummer afkomstig uit Nederland gebruiken. Het mobiele nummer is afkomstig van een onschuldige burger die niets met de oplichtingspraktijken te maken heeft, waarschuwt Spoormans. “Zijn of haar nummer wordt hiervoor misbruikt, spoofing noemen we dat. De criminelen hebben die nummers vermoedelijk bemachtigd bij eerdere oplichtingspraktijken”, vertelt ze in het AD.

De cybercrime-expert stelt dat er alarmbellen moeten afgaan op het moment dat je door een 06-nummer gebeld wordt en degene aan de andere kant van de lijn druk uitoefent om persoons- of betaalgegevens te bemachtigen. “Een officieel bedrijf doet dat niet. Zeg dat je ze terugbelt, en bel vervolgens naar de instantie om te vragen hoe het zit. En meld het bij de politie”, adviseert Spoormans.

Doe aangifte bij de politie

De politie probeert met deze oproep goedgelovige slachtoffers te waarschuwen voordat het te laat is. “Er is geen tijd te verliezen, het is heel moeilijk om deze mensen te pakken en er een goeie vinger achter te krijgen. Daarom is het beter om te voorkomen dan te genezen”, vertelt Spoormans. Naast financiële schade lopen de slachtoffers ook emotionele schade op.

Om een beeld te krijgen van de omvang van deze oplichtingspraktijken, is het essentieel dat slachtoffers aangifte doen bij de politie. Alleen zo krijgen rechercheurs een goed beeld van het probleem en de methoden die cybercriminelen gebruiken. Tevens hoopt de politie in contact te komen met de bedrijven en instanties waarvoor de oplichters zeggen te werken.

Hoeveel Nederlanders het slachtoffer zijn geworden van deze zwendel is onbekend. De politie zegt evenmin te weten wie de doelgroep is van de cybercriminelen.

Slachtoffers geven BSN-nummer door om identiteitsfraude te voorkomen

De politie is niet de eerste instantie die waarschuwt voor deze vorm van fraude. Eind september zei de Fraudehelpdesk dat ze diverse meldingen had ontvangen van Nederlanders die zogenaamd door de Nationale Politie of de ‘Dutch Supreme Court’ waren benaderd. Zij kregen te horen dat hun BSN-nummer werd misbruikt, dat ze zich schuldig hadden gemaakt aan criminele activiteiten of dat er een arrestatiebevel tegen hem of haar was uitgevaardigd.

In alle gevallen moest het slachtoffer actie ondernemen om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. Ze kregen de opdracht om op het getal 1 te drukken en daarna hun identiteit te bevestigen door hun BSN-nummer op te geven. Sommigen moesten geld overmaken naar een veilige ‘kluisrekening’, omdat er ‘verdachte transacties’ waren waargenomen op hun bankrekening. Verbreek de verbinding, bel geen telefoonnummers die onbekend zijn voor je terug en wees alert op toekomstig telefoonverkeer, zo luidde het advies van de Fraudehelpdesk.

Update (13 oktober 2021): via een blog waarschuwt de politie dat cybercriminelen nietsvermoedende slachtoffers proberen op te lichten door zich voor te doen als nepagent, of medewerker van andere overheidsorganisaties. “Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer”, zo waarschuwt de politie.

De politie benadrukt dat overheidsinstanties nooit naar betaalgegevens informeren, of mensen vragen om software op hun computer of smartphone te installeren. Gebeurt dat wel, dan weet je dat je met een oplichter te maken hebt. Tot slot adviseert de politie om altijd aangifte te doen als je onverhoopt toch het slachtoffer bent geworden van telefonische oplichting. “Deel daarnaast uw verhaal met familie, vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.”

Privacy en security redacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen