BEUC: ‘Google verzamelt te veel gegevens bij aanmaken nieuw account’

Inlogscherm van een Google account op een smartphone

Europese consumentenorganisaties vormen een vuist en willen dat toezichthouders actie ondernemen tegen Google. Ze klagen dat het Amerikaanse techbedrijf “onduidelijk, onvolledig en misleidend” is als gebruikers zich aanmelden voor een Google account. Dat is in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Dat schrijft de Europese consumentenkoepelorganisatie BEUC in een persverklaring.

‘Google misleidt gebruikers om weloverwogen beslissing te nemen’

Het taalgebruik heeft volgens BEUC belangrijke gevolgen voor de privacy van consumenten. “Het verenigt en personaliseert de ervaring van Google-gebruikers in alle diensten van het bedrijf”, zo zegt de koepelorganisatie. “Het account helpt ook de bewaking van Google als het fundament van de digitale markt, aangezien veel bedrijven voor hun dagelijkse activiteiten en diensten van Google afhankelijk zijn.”

Bij het aanmaken van een Google account zegt de techgigant vooraf niets over gepersonaliseerde advertenties, YouTube en web & app activiteiten en daarbij horende accountinstellingen. Gebruikers kunnen aan de hand daarvan bepalen in welke mate ze locatiegegevens, zoekgeschiedenis en andere relevante en persoonlijke informatie met Google delen.

De zoekmachinereus verwoordt het bovendien op zo’n manier dat het net lijkt alsof het om privacyvriendelijke opties gaat. En gebruikers alle voordelen van een Google account mislopen als ze hier niet mee akkoord gaan. “Dit weerhoudt de consument ervan een weloverwogen beslissing te nemen bij het maken van zijn keuzes en leidt tot oneerlijke, niet-transparante en onrechtmatige verwerking van zijn persoonsgegevens”, aldus BEUC.

‘Mix van onduidelijke en misleidende opties’

De Europese koepelorganisatie stelt dat tientallen miljoenen Europese consumenten hierdoor dagelijks de dupe zijn van de dataverzamelingspraktijken van Google. BEUC noemt Google een “kolos in de wereld van toezichtkapitalisme”. Naar schatting verzilvert het internetbedrijf dit jaar een bedrag van 221 miljard euro met het verzamelen en verkopen van persoonsgegevens. Dat is bijna twee keer zoveel als Googles grootste concurrent, Facebook.

“In tegenstelling tot wat Google beweert over de bescherming van de privacy van consumenten, zijn tientallen miljoenen Europeanen op een spoor van surveillance gezet toen zij zich aanmeldden voor een Google-account”, zo vertelt Ursula Pachl van BEUC. Gebruikers die niet willen dat Google profiteert van hun persoonlijke data, moeten door “een mix van onduidelijke en misleidende opties” navigeren. In plaats van privacy by default en privacy by design aan te bieden, is toezicht de standaardoptie. “Privacybescherming [zou] de standaard en gemakkelijkste keuze voor consumenten moeten zijn”, zegt Pachl.

Ze vervolgt haar verhaal: “Met slechts één stap (‘Express personalisation’) activeert de consument alle accountinstellingen die de bewakingsactiviteiten van Google voeden. Google biedt de consument niet de mogelijkheid om alle instellingen met één klik ‘uit’ te zetten. Als de consument de meer privacyvriendelijke opties wil activeren, vereist dit ‘handmatige personalisatie’: vijf stappen met tien klikken en worstelen met informatie die onduidelijk, onvolledig en misleidend is. Ongeacht de weg die de consument kiest, is de gegevensverwerking door Google ondoorzichtig en oneerlijk, waarbij de persoonsgegevens van de consument worden gebruikt voor vage en verstrekkende doeleinden.”

Tien consumentenorganisaties eisen actie van toezichthouders

BEUC wil dat nationale toezichthouders een onderzoek instellen naar Google voor het overtreden van de AVG en actie ondernemen. Consumentenorganisaties uit Tsjechië, Noorwegen, Griekenland, Frankrijk en Slovenië hebben bij de koepelorganisatie geklaagd over het schenden van de Europese privacywetgeving.

De Duitse consumentenbelangenorganisatie heeft hierover een brief gestuurd naar Google, wat mogelijk de opmaat is voor een aanklacht. De Consumentenbond heeft hierover geklaagd bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat geldt ook voor de Deense, Zweedse en Amerikaanse belangenvertegenwoordigers.

Google bereid om te overleggen met consumentenorganisaties

Een woordvoerder van Google zegt tegenover TechCrunch dat de opties die het bedrijf noemt bij het aanmaken van een Google account “duidelijk gelabeld en ontworpen zijn (…) op basis van de richtlijnen van de gegevensbeschermingsautoriteiten”.

Hij benadrukt dat het vertrouwen van de consument afhangt van eerlijkheid en transparantie. “Daarom hebben we ons toekomstige succes in het teken gesteld van steeds eenvoudigere, toegankelijkere controles en duidelijkere keuzes voor de mensen. En, net zo belangrijk, meer doen met minder gegevens”.

De woordvoerder zegt ernaar uit te kijken om hierover in gesprek te gaan met Europese consumentenorganisaties en regelgevers. “Mensen moeten kunnen begrijpen hoe gegevens worden gegenereerd uit hun gebruik van internetdiensten. Als ze dat niet leuk vinden, moeten ze daar iets aan kunnen doen.”

Techredacteur
Techliefhebber pur sang: Anton is gek op alles wat met technologie en internet te maken heeft. Cybersecurity, privacy en internetcensuur hebben dan ook zijn volle aandacht. Meer over Anton.
Plaats een reactie
Een reactie plaatsen